Tuesday, August 21, 2012


Postimees avalda graafiku rahvaste IQ järjestamiseks:


Ja nagu näete, saigi selgeks, et Eesti laste edukas esinemine Pisa testil ei ole kuidagi seotud sellega, et meie koolisüsteem oleks kuidagipidi eriline või mõistlik, vaid hoopis sellega, et eestlaste IQ lihtsalt ongi kõrgem kui paljudel teistel rahvastel.

Eelnev lõik oli teataval määral irooniline. Kui lähemalt vaadata, siis mitmest küljest irooniline.

Esiteks juba sellepärast, et minu silmad ei näe neid Pisa supertulemusi, mina näen väga tubli keskmist sooritust. Aga TIPPE eestil ju pole. Eh, see ongi see IQ 100 punkti - see on ju keskmine tulemus :D Teiseks on IQ minu jaoks ikkagi nonsenss. Minu oma oli viimati 120, kui kiire guugeldamine adekvaatse pildi andis, siis kuulun 10% "targemate" hulka. Ja kust see siis välja paistab? IQ kui selline mõõdab ju formaalset haritust - juhuslikult mulle meeldib lahendada IQ testi laadseid ülesandeid, see on üks mu asendustegevustest :D ja tänu sellele ma neis testidest skooringi. Keegi kuskilt Gambiast pole võibolla neid ülesandeid varem näinudki, karta on, et ta ei lahenda neid sellise fanaatilise innuga nagu mina. Kunagi üks kolleeg arutles nende testide ja selle üle, et mustanahaliste tulemused on IQ testides üldiselt madalamad kui valgetel. Et miks ometigi öeldakse, et IQ testid on välja töötatud valgete poolt, seega kontrollivad nad valgete teadmisi ja sellepärast peavadki mustadel olema madalamad tulemused. Kolleegi mõte oli selles, et kui nõnda arutleda, siis tunnistatakse ju, et mustanahalised on teistsugused (loe: rumalamad). Mul läks poolteist aastat, et sellest mõttekäigust aru saada, jumala siiralt. Sest minu jaoks on see elementaarne eeldus, et IQ kontrollib ainult ja ainult teatava (elitaarse) inimgrupi võimeid. Ja teha selle eelduse põhjal järeldus, et kõik, kes sellesse eliitgruppi ei kuulu, ongi sünnilt rumalad, on minu jaoks lihtsalt niivõrd kummaline arusaam, et mu läkski aega, enne kui ma sellele pihta sain.

Üleüldse ei saa ma aru, mis pagana point on mingeid kummalisi järjekordi genereerida.

Ma Eesti haridussüsteemist ei hakka parem täna kirjutama, sest mul pea valutab alates kella 12 nagu põrguline ja isegi pooleteisttunnine uinak ei teinud asja paremaks. Kusjuures valutab ta mul sellepärast, et ma sain teada, et mul sel aastal kaks kursust, kus on 44 osalejat. Mingis mõttes tundub enesetapp päris hea plaanina. Tegelikult võib pea valutada ka sellest, et ma sain eile külma ja tuult.

No comments:

Post a Comment