Tuesday, February 18, 2014

Mis on kell?

Käisin täna noorhärral lasteaias järel ja sattusin just sel hetkel, kui nad oli alustanud koolivalmidustestiga. Kuigi meie otsus on kindel, et Ruudi sel aastal lasteaeda ei lõpeta, teeb ta kõiki teste, mida teisedki. Ma ei olegi päris kindel, miks, sest kuigi testitulemused on jätkuvalt head, ei mõtle me ümber.

Igatahes jäin ma siis kuulama, mida üks test endast kujutab. Muidu sellised tavalised küsimused - kuidas kutsutakse koerapoega, nimeta transpordivahendeid ja muu taoline. Aga sekka oli ka kummalisemaid küsimusi.

Esiteks ei teadnud ma jälle, kuidas käituda, sest kahel korral oli vaja leida sarnanusi loomade vahel ja küsimus oli sõnastatud umbes nii "Kuidas sarnaneb kass koerale?" Ma saan aru, et see ei ole elu ja surma küsimus, aga KOOLIVALMIDUSTESTIS võiks ju olla kenasti sarnanema kellega, mitte kellele.

Mõtlema jäin ka küsimuse üle "Miks peab kirjale margi peale panema?" See tundub nii ebapraktiline küsimus :D Samas ei ole mul õhtu jooksul ka endal pähe tulnud paremat küsimust, mis oleks kaasaegsem. Äkki midagi pangakaardiga seotult, sest näiteks Ruudi jaoks on kaart ja raha ja pank ikka natuke segane värk.

Aga parim küsimus kõlas nii: "Mis on kell?"

Ma siiani mõtlen sellele. Eriti pärast seda, kui vastust nägin. Õige vastus sellele küsimusele oli "täistunnid, pooltunnid, veerandtunnid". Ja väidetavalt oli olnud lapsi, kes ka nii vastasid. Ruudi seletas midagi selles stiilis, et kell näitab kellaaega, mis minu meelest kõlab oluliselt loogilisemalt kui "õige vastus".

Eks see ole ikka nii olnud, et tark teab, loll aga õpetab.

3 comments:

  1. minu arvates õige vastus oleks täpselt see, mida minu lapsepõlves tüütule pärijale vastati: kell on ajanäitaja.
    mismõttes pooltunnid ja värki? see oleks parimal juhul vastus küsimusele: milliseid sõnu tähistatakse kellaaja määramisel...

    ReplyDelete
  2. See kella küsimus näitab mu meelest väga hästi, kes lastest on " ette õpetatud"- ehk siis vanemate motivatsiooni?

    Ma mäletan, et kunagi lasteaias käisid meil kontrollid, ja meid õpetati vastama küsimusele: milliseid raamatuid on olemas- kokaraamatud, juturaamatud jne,
    Tulid kontrollid. Ma selline tubli tüdruk- lasti mul vastata.
    Ja mina rumaluke hakkasin ette lugema: Bondarev, Kallas. London, Martin Eden jne,. Täpselt nagu nad meil kodus riiulil reas olid ja ajusse jäänud...

    Väga suur pahandus tuli...:) sest vastus oli vale.

    ReplyDelete
  3. Meil on lasteaias joonistustest kooliminejatele. See käib põhimõtteliselt nii, et õpetaja jutu järgi peab laps paberile joonistama. Nt alla vasakusse serva joonista kolmnurk jne. Päris huvitav on seda teha ja see näitab ka veidi asju, näiteks, kas laps on võimeline meelde jätma mitu käsklust korraga, kas tunneb kujundeid, teab paremat ja vasakut poolt jne. No ja muidugi, kas omab mingit loogilist mõtlemist.

    Teistsugused küsimused, mis näitavad üldiseid teadmisi, on meil arengutabelis. Aga noh, kui sa ikka ei tea, miks mark ümbrikule käib, siis pole veel kooli asja :D Seal see ju põhiteema.

    ReplyDelete