Saturday, March 1, 2014

Päriselt toimiv köharohi

Paljudel inimestel on peresaladused, kuidas midagi teha. Näiteks imemaitsvaid pelmeene või ahju tuld. Meil on selliseks täiesti müstiliseks asjaks köharohi. Ja kuna ma olen loomu poolest hea inimene, jätan sellest jälje ka internetti, et teisedki köhijad saaksid abi.

Imeliselt toimiva koduse köharohu valmistamine pole peaaegu üldse keeruline. Peaaegu sellepärast, et vaja on kaht koostisosa - mustjuur ja mesi. Neist esimese kättesaamiseks võib probleeme tekkida, aga kui elada linnas, kus on vähemalt viis erinevat poodi, siis peaks õnnestuma. Viimane kord, kui me Ruudiga juurt taga ajasime, siis just viiendast poest me selle ka leidsime. Hoiatuseks niipalju, et tasub olla tähelepanelik ja kogemata mitte punast peeti osta. Peet on ka muidugi tore, aga köhavastast toimet pole mina veel avastanud.

Kui mustjuur ja mesi on hangitud, tuleb juurika sisse noaga auk uuristada, see mett täis panna ja oodata. Tunnikese pärast on ollus augus muutunud vedelaks. Ja just seda tulebki rüübata. Mina isiklikult leian, et maitse poolest on tegemist täieliku jälkusega, aga Ruudi võtab meeleldi.

Kõige müstilisem on, et kui lisada õhtusele mustjuurejoogile kuum jalavann, siis järgmiseks hommikuks on köha enam-vähem kadunud. Ja seda pole juhtunud mitte ühe korra, vaid ikka mitu-mitu korda. Ruudil on köha ikka mitu korda hooaja jooksul, nii et oleme saanud palju kordi katsetada.

Hr H igatahes ostis meile koju ka mustjuureseemneid, et neid imeloomi ise kasvatada.

5 comments:

  1. Mul oleks vaja päriselt toimivat kurgurohtu. Noh, ka sellist, et võtad rohu sisse, magad iluund ja ärkad ja kõik on jälle kaunis... Midagi olen kuulnud heeringa ümber kaela sidumisest, aga see tundub liiga... võigas :D
    Sinu köharohu retsept on mul aga juba mälusse talletatud :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nii huumori mõttes võiksid sa ju siiski heeringaga proovida. Kuigi ma ei kujuta ette, kuidas see reaalselt peaks välja nägema :D

      Delete
  2. kommenteerisin eile, aga midagi vist juhtus selle kommiga. et kindel, et mustjuur, mitte rõigas? mul tuli see küsimus, sest peet on rohkem musta rõika nägu, mustjuur on kujult pigem nagu porgand või üldse mingi suvaline pulk. ja selle pulkja ehituse tõttu on mul ka raske ette kujutada, et sinna kuidagi auku saaks puurida - emba-kumba, kas auk tuleb kohe teisest küljest välja või nii sügav ja peenike, et sealt ei saa midagi kätte.

    a kui on rõigas ja ostetud sai mustjuure seemneid, pole hullu, mustjuur on üks maailma kõige maitsvamaid juurikaid.

    ReplyDelete
  3. Väga asjalik kommentaar notsult. Minu köögiviljaalased teadmised on sellised, mis võimaldavad rahumeeli kasutada omal vabal valikul juur või rõigas. Köharohuks sobib ikka see peetjas vili, mida teadjainimesed mustaks rõikaks nimetavad, Seemnepakil oli õnneks pilt ka peal :D

    ReplyDelete
  4. mulgi on see pigem kulinaaria- kui aiandusteadlane teadmine - pärast üht erakordselt hõrku mustjuurerooga ühes Rootsi söögikohas sööbis see va mustjuur mul sügavasti mällu (nii et ma pingutasin kohe "svartrotist" otsetõlget teha).

    Siin on pilt ka:

    http://et.wikipedia.org/wiki/Aed-mustjuur

    ReplyDelete