Thursday, June 18, 2020

Riigieksam 2020

Täna lõppes siis eesti keele eksamite parandamisperiood, mis tähendab, et nüüd on mul vaimset võimekust ehk sellest eksamist paar sõna ka kirja panna. 

Hindamine oli seekord õudus. Kui sai selgeks, et riigieksamid siiski toimuvad, kehtis veel Repsi avaldus "15. maist lõpuklassid ja probleemsed lapsed kooli, teised ... jumal teab, mida tegema". Nii et kui Innovest tuli kiri küsimusega, kas ma olen ikka nõus hindama ja kas ma äkki oleks valmis ka rohkem hindama kui tavaliselt, olin mõlemaga nõus. Sest miks mitte, vaba aega oleks pidanud ju vabalt käes olema. 

Ha-haa, ütlen ma selle peale nüüd.

1. juunil sain kätte oma tööd ja ausalt öeldes oli see isegi natuke naljakas. Pärast mõningast arvutamist sain ma selgeks, et töömaht suurenes 212,5%. Samal ajal läksid mul edasi tunnid JA olid need tuutud järelvastajad. Ehk siis viimased kaks nädalat on olnud jõhker andmine. 

Eksam iseenesest mulle sel aastal täitsa meeldis. Teemad on vist küll ajakirjandusest läbi käinud, aga ajaloo huvides siiski.

1. Lugemisülesanne Oksaneni "Puhastuse" põhjal ning kirjutamiseks mineviku olulisus üksikinimese jaoks.

2. Lugemisülesanne Liisi Laineste huumoritraditsiooni artikli põhjal ja kirjutamiseks arutlus, miks on vaja huumorit.

3. Lugemisülesanne Niineste artikli ja Maryliis Teinfeldti (Nullkulu) blogipostituse põhjal veganlusest ning kirjutamisülesandeks analüüs, miks on toitmine/eluviis muutunud aktuaalseks teemaks.

4. Lugemisülesanne sellest, kuidas ungarlasest Barabasi ja eestlasest Aet Annist arutlevad edukuse ja edukultuse üle. Kirjutamiseks edu analüüs (mis on edu olemus ja mis on edu positiivsed ja negatiivsed küljed). 

Ma ütleks, et ma ei oskaks üldse validagi, mida võtta ja mida jätta. On ühiskondlikku, on filosoofilisust, näen juba teoseid, mida saaksin kasutada. Ma isegi tunnetan kerget elevust. 

Õpilased sel aastal elevust ei tundnud. 

Tööd, mida ma hinnata sain, olid päris masendava tasemega. Tavaliselt joonistub lugemisülesandes Gaussi kõver kerge nihkega paremale. Ja kirjutamisülesandes siis üldjuhul kerge nihkega vasakule. Nii et kokku nad tasakaalustavad üksteist kenasti ära. Sel aastal (vähemalt see minu patakas) oli selgelt vasakule nihkunud. Kahjuks ka teistel, keda ma hindjatest tean. Ja lisaks olid kirjutamisosa hindajad täiesti hämmingus, kui nõrgad tööd sel aastal on - hästi pealiskaudsed, argumenteerimata, ka õigekirjaliselt pigem kehvad. 

Ma ei tahaks hästi uskuda, et see on puhtalt sellest, et oli distantsõpe. Sest kui abituriendil juhtub nii, et Mart Niinestest saab Tõnis Niinemets ja Aliide abikaasa Martini sõbrast Voldemarist saab Voldemort. Ja kui õpilased ei teegi vahet, mis on edukus ja mis on edukuse saavutamise vahendid või eetika ja esteetika, siis nagu ... mul polegi sõnu. 

Et sellised muljed siis töödest. Eks mingeid keskmisi arvutatakse sel aastal kindlasti ka, ju sealt paistab, kas mulle sattusid kehvad tööd või oli ikka üldisem häda. 

Eksamitöö enda osas siiski veel. See järgnev on ka põhjus, miks ma natuke isegi kõhklesin kirjutamast, kuigi mingit ratsionaalset põhjust vist kõhkluseks pole. Nimelt. Sel aastal oli eksamil minu koostatud ülesanne. Kusjuures ma ei teadnud seda. Või noh, ma teadsin, et ma ülesande tegin. Ja ma teadsin, et ta käis kolmandas katsetamises ka. Aga ei midagi kindlat. Ja siia ma avasin vihiku ja nägin. Ja see oli tore.

Te võite nüüd mõtiskleda, milline see minu oma oli :)

15 comments:

  1. Ma heameelega mõtiskleks, aga kust ma neid ülesandeid kõiki näen? :)

    ReplyDelete
  2. Kaur, sa pead vihjete järgi mõtisklema :D Ülesanded tulevad umbes saja aasta pärast Innove kodulehele.

    ReplyDelete
  3. Hullult head teemad. Kuigi ma vist ei suudaks formaati järgida. Kui mina oleks sina, siis ma oleks nr3 ja nr4 ülesande autor.

    ReplyDelete
  4. Üldiselt pakuvad inimesed, kes ei tea õiget vastust, et ma võiks olla 2. ülesande autor, aga tõde on ikkagi Indigoaalase ja Marca poolel :) Et jah, 3. oli minu oma.

    ReplyDelete
  5. Tere, Eliisabet!
    Täna selgus mu lapse riigieksami tulemus - 65 punkti. See on mu lapse 2. eesti keele eksami katse. Terve aasta sai eksamiks harjutatud ja nüüd selgus, et tulutult. Olen ise filoloog, kuid seda eksamit mina läbi närida ei suuda.
    Kuidas oleks võimalik Teiega ühendust saada? Kas saaks ehk Teile meilile kirjutada?
    Mu lapsel on selle eksami kohta meeletult palju küsimusi. Kas oleksite nõus neile eraviisiliselt vastama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma võin proovida vastata küsimustele. Aadress pehkind.priimula@gmail.com peaks töötama :)

      Delete
    2. Saatsin Teile meili. Ootan Teie vastust.

      Delete
    3. Saatsin Teile veel ühe meili. Olge palun kena ja vastake.

      Delete
  6. Uudistest:
    "Eksami keskmine tulemus oli sel aastal 61,6 punkti ja eksamit tegi 6027 eksaminandi. Maksimum tulemuse ehk 100 punkti saavutas sel korral 7 õpilast, üks õpilane sai 0 punkti ning eksam jäi tal sooritamata."

    Võrdluseks:
    "Kitsa matemaatika eksami keskmine tulemus oli 36,4 punkti ja laia matemaatika eksami keskmine tulemus 51 punkti. 100 punkti saavutas kitsa kursuse matemaatika eksamil 1 eksaminand ja laia matemaatika eksamil 12 eksaminandi. 0 punkti sai kitsa kursuse matemaatika eksamil 22 ja laia kursuse eksamil 20 eksaminandi."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma pean tunnistama, et ma olen suhteliselt jahmunud, et tulemused on nii kõrged. Ma kardan, et minu aastatepikkune töö saavutada hindajana kuldses keskmises olev tulemus läks nüüd selle aastaga küll vastu taevast :D

      Delete
    2. Mhmh. Aga minu mõte oli viidata, et mata eksami tulemused on palju koledamad - keskmine hinne madalam, läbikukkujaid rohkem. Keegi kusagil kindlasti analüüsib, et mida see siis tähendab. Kas eri ainete eksamitulemused peaks olema laias laastus sarnased? Kas on okei, et matemaatikat osataksegi halvemini? Ilmselt on aineid (vene keel?), mille keskmine tase on kooli lõpus veel hullem. Ehk et kui keegi näeb kusagil sellist eri ainete õpetamise võrdlevat analüüsi, siis oleks põnev lugeda.

      Delete
    3. Eesti keele eksamite kohta on olemas analüüs, saadaval siit. (Muude ainete kohta ei leidnud.)

      https://innovesa.sharepoint.com/sites/SA_Innove_testide_keskus/Shared%20Documents/Forms/AllItems.aspx?...

      Delete
    4. Aaa, ma olen nii harjunud, et matemaatika on nii palju madalam, et isegi su kommentaari peale ei saanud aru, mida sa silmas pead. Eelmise aastaga võrreldes on tulemus üsna täpselt sama nimelt (mõtlesin mina).

      Aga et eesti keel ja matemaatika on nii erinevad... See ehk ikka tuleb sellest, et eesti keelt kasutame nii või naa iga päev, matemaatikat (ehk probleemilahendust) ju vist siiski mitte. Ja eesti keele eksamil tulebki teha seda, mida me tavaliselt keelega teeme - loeme ja püüame aru saada ning kirjutame, et teised saaksid meie mõtetest aru.

      Küsimus on, et ehk peaks siis matemaatikas midagi muud lahendada laskma, et keskmine vähemlat 50% kandis oleks nii kitsal kui ka laial.

      Delete
    5. Nojah, ja ma kardan, et paljud teisedki on harjunud, et "matemaatika ongi alati madalam".

      Mulle ei tundu see üldse okei. Mis mõttes me lepime sellega ja peame normaalseks, et mingeid õppeaineid ei saa lapsed koolis selgeks?

      Muidugi ei pea eksamit nii ümber kujundama, et mingi konkreetne hinnne välja joonistuks. Pigem peab mõtlema, et mis on nende ainete õpetamises niiiii süsteemselt valesti. Ma arvan, et mata ei ole üldse kõige hullem; ainetena mitte-selgeks-saamise tipus on tõenäoliselt vene keel ja muusikaõpetus.

      Delete