Tuesday, May 1, 2018

RE: milline on kool?

Ritsik tegi oma lastega blogiintervjuu: Milline on kool? , kus tema kolmandat (9. klass) ja neljandat (12. klass) kooliastet lõpetavad lapsed näitavad, milline on kool õplase silmade läbi. Huvitav lugu, nagu nad Ritsikul ikka on.

Ma vastusena tegin intervjuu esimest kooliastet (3. klass) lõpetava inimesega, vanemaid mul hetkel käepärast nimelt pole. Väga loodan, et Ritsik ei pahanda, et tema küsimusi siinkohal ära kasutasin, a ainult nii tekkis võrdlusmomenti nooremate ja vanemate vahel :) Kuskil poole peal mõtlesin, et oleks pidanud ikka diktofoniga ja põhjalikumalt, aga seekord tuli nii, nagu poiss tulistas ja mina üles jõudsin kirjutada.

Iseloomusta kooli kolme sõnaga.
Kräämik: No seal saab sõpradega kohtuda ...
Intervjueerija: aga mingeid omadussõnu? Lõbus või..?
Kräämik: Aaa! Igav. Väsitav. Kuidas öelda ühe sõnaga veidi tore?

Mis on koolielus positiivset?
Kräämik: Sõpradega kohtumine. Muud ei olegi positiivset. Võibolla mõni toredam grupitöö KTÕs (kunsti- ja tööõpetus, kui kellelgi on see lühend ununenud)

Mis on koolielus halvasti?
Kräämik: Minu lobapidamatud. Kool põhjustas selle ilmselt, sest seal ei lubata mul rääkida. Teiste lobapidamatus. Õpetaja veendub, et ta teab asja, kui ta tegelikult ei tea. Lärm ka. Ilge lärm vahetunnis. Oot, see kustuta ära, ma ise ka lärman...

Mida sa direktorina teeksid, et koolis oleks parem elu?
Direktor ainukesena ju midagi teha ei saa? A kui mul oleks oma privaatne kool (seda on ju mõeldud selles küsimuses?), siis see oleks nuti-pool-koduõppekool. Lehekülgedel on tööd, õigel ajal peab kohal olema, kogu klass on koos, räägivad õpetajaga. 
(Sekkub hr H): Kuidas kehalise kasvatuse tunnid käiks siis?
Kräämik: Lapsed peavad ise väljas käima. Lastel on andurid küljes - mõõdavad südamelööke, samme...

Milline on hea õpetaja?
Kräämik: Tore, mitte vihastuv. Kaastundlik, et kui sul midagi juhtub... näiteks kui su ema ära sureb, siis ta lohutaks. Oskuslik, teab palju fakte. Katrin on enam-vähem selline, välja arvatud see faktivärk.

Mida kool sulle on peale teadmiste andnud? Mingeid koostööoskusi, loovust?
Kräämik: Veidi suhtlemisoskust. Veidi saan suurema vaate kastist välja, saan aru, mis toimub.

Mida kool pole õpetanud, aga oleks võinud?
Kräämik: Selliseid sõnu inglise keeles, mida on vaja online gamingus.

Kas õppekavade maht on liiga suur? Kuidas puhata?
(arutame natuke, mida see küsimus tähendab)
Kräämik: Mina ei pea palju õppima, aga tüütu on. Koolipäevad võiksid olla lühemad, aga sisukamad. Õpetajad võiksid rääkida normaalse kiirusega. Nagu mina (demonstreerib vahet). Mitte et teeme tund aega ühte tehet.

Mida teed, kui kool saab läbi?
Kräämik: Sõidan jalgrattaga... Aaa, kui 12. klass läbi saab? Mingit sorti programmeerimine äkki? Ma arvan, et Tallina tehnikasse äkki? Ja kui sisse ei saa, siis võib alati minna prügi vedama. Eks mul ole mingid aastad aega ka. 


Kuigi vastused on erinevad, kumab mu meelest kõigil kolmel läbi see, et kool on midagi stressirohket. Ja mulle tundub, et eelkõige mitte selle pärast, et õppimine oleks meeletult raske, vaid just kõigi nende inimeste pärast, kes terve päeva noort inimest ümbritsevad. Ja õpetajalt ootavad kõik, et ta armastaks oma ainet ja teaks selle kohta palju. Ja et ta oleks inimlik :) 

6 comments:

  1. Huvitav jah, et sarnasused vastustes on täitsa olemas. Samas mu abiturient väidab, et temal koolistressi pole - pigem hindamise paine. Kool ise olla tšill.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma usun, et siin on ikka see põhikool vs gümnaasium. Õpetajad võtavad sind inimesena, klassikaaslased on ka normaalseks saanud. Ja oled ise endaga ka juba rohkem sõber. Siis ongi tšillim olla.

      Delete
  2. uhh kui lahe. ("näiteks kui su ema ära sureb...")

    ReplyDelete
    Replies
    1. See oli päris ootamatu näide, sest üldiselt on nii, et kui peaks tahtma kräämikut nutmas näha, on suht kindla peale minek öelda: "Mida sa siis teeksid, kui su ema ära sureb...?" Pool tunnikest kohe hooleta.

      Delete
  3. Mul ka poiss kolmanda, pidevalt kurdab et koolis läheb kõikide asjade peale niiiiiiiiiiiiiiiiiiiii palju aega, et saaks ju palju kiiremini kui tahta. Ja et söögiks on alati kala ja rupskid ja seller.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Päris hea menüü :D Esimesed kaks aastat oli meil siin tegelikult suur probleem, et kooli kokad ei oska süüa teha. Et makaronid on limased ja kastmed maitsetud ja mis seal kõik oli. Nüüd õnneks on nad omandanud söögitegemisoskuse...

      Delete