Tuesday, May 17, 2016

Tööd hinnatud!!!

Sel aastal läks eksamitöödega väga tempokalt. Eks neid oli oma viiskümmend tükki vähem ka kui eelmistel kordadel, tegijaid oli vist vähem, sest hindamiskomisjonis olid küll tuttavad näed, s.t kedagi nagu juurde pole tulnud.

Aga jah, pool tundi tagasi vaatasin kõik pakid üle ja kleepisin turvakoti kinni. Imelik on see, et eelmisel aastal suutsin ma turvakoti kuidagi valesti kokku kleepida, nii et see ei püsinud hästi. Imelik on see sellepärast, et nüüd ei saa ma enam aru, kuidas on üldse võimalik seda valesti kokku panna :D

Üldiselt olid sel aastal mul päris head tööd, ma panin päris mitmele tööle ka maksimumi, mida ma oma mäletamist mööda eelmisel aastal mitte kordagi ei teinud. Lisaks oli tõesti palju neid töid, mis olid üle 35 punkti ja alla 20 praktiliselt polnudki. Eks natuke mängib rolli ka see, et mul oli kaks väga suurt pakki (ühes 50 tööd, teises 40), mis, arvestades seda, et ma ei hinnanud sel aastal kõige populaarsemat vastust, tähendab, et tegemist peab olema väga suure (mingi 150-200 lõpetajat kindlasti) kooliga. Ja juhuslikult siis arvatavasti mõni Tartu või Tallinna eliidikad, sest need vastused panid mind peaaegu nutma - need olid niii ilusad. Ühelt poolt sisuliselt hästi mõistetud, teiselt poolt ladusalt ja loogiliselt kirja pandud. Ja kolmandalt poolt väga hea vormistusega - tsitaadid, otsekõned, refereeringud - kõik selgelt eristatavad (suurem osa õpilastest esitab puhtaid tsitaate refereeringu pähe, ei oska tsitaate vormistada), viited reanumbritele paigas. Ühesõnaga väga ilus pilt oli.

Küsimused olid parajalt rasked, aga selgus, et hinnata oli neid päris normaalne. Eks siin mängib omakorda natuke rolli ka see, et õpetajad oskavad oma õpilasi rohkem suunata, mida neilt eksamilt oodatakse. Sellist puhast udu ja oma uinamist oli vist ainult ühes töös, ülejäänud teadsid kõik, et selle eksamiosaga tuleb neil näidata oma tekstimõistmisoskust. Kui jõuaks veel nii kaugele, et õpilased mõistaksid, et sõnad esiteks, teiseks ja kolmandaks (jne) on väga toredad sõnad, mis aitavad lugejal mõista täpsemalt, mida nad kirja panevad, oleks õnn üsna läheda. No ja oma teksti liigendamine lõikudeks oleks ka abiks. Aga mis ma ikka norin :D Mu kolleeg hindab kirjandeid ja tema ütleb, et sel aastal on uskumatult palju selliseid töid, mis ei ole üldse liigendatud. Ja kirjandi puhul on see ikka suhteliselt arusaamatu nähtus. Samamoodi olevat sel aastal uskumatult palju töid, mis jäävad alla 250 sõna. Sellest ma ka aru ei saa - kirjuta kasvõi niisama udu sinna lõppu, aga vähemalt saad mingidki punktid kätte. Või siis jäta üldse kirjutamata. Aga see 200-210 sõnaga tilbendamine on imelik.

Sisuliselt sel aastal minu hinnatud lugemisülesannetes midagi ülemäära põnevat polnud. Torkas silma see, et töökäsk "Sõnasta artikli põhjal 3 argumenti" oli õpilaste jaoks keeruline. Väite ja näite eraldamine tuleb raskustega. Teine probleem oli küsimuse mõistmine. Ikka kippus tulema otse tekstist mahakirjutamist, mis tähendas, et küsimus sai vastuse ainult riivamisi.

Aga tegelikult on minu käsutuses oleva valimi alusel selleaastased lõpetajad väga tublid :)

Vahepeal jõudsin veel kolm uurimistööd ka valmis teha (okei, tegelikult tegid õpilased ka ikka midagi), nii et on olnud tööalaselt edukas aeg.

13 comments:

  1. "Sõnasta kolm argumenti" oleks ka minu jaoks raske ülesanne.

    Mis on argument? Uurisin tükk aega, kuidas seda eesti keeles praegu kasutatakse. Vastus - suvaliselt. Selle sõna tähendus on tavakeeles nii laialivalguv, et "esita argument" võib tähendada ükskõik mida.

    Paar argumendi definitsiooni:
    https://et.wikipedia.org/wiki/Argument
    http://portaal.eki.ee/dict/qs/
    http://www.eki.ee/dict/ekss/index.cgi?Q=argument&F=M
    Võta üks ja viska teist.

    Ehk olete kirjanduses argumendi täpsemalt ära määratlenud kui tavakeeles?
    https://www.tlu.ee/opmat/ri/argument/mis_on_argumendi_kohustuslikud_koostisosad.html
    http://www.taskutark.ee/m/argument/
    nagu viitaks sellele.

    Aga teadmata, mida küsija argumendi all silmas peab, jääksin mina igatahes hätta.

    ReplyDelete
  2. Ma ikka ei suuda uskuda, et sa viitsid kõigega nii süvitsi minna :D

    Tööülesanne oli muidu pikem. Enam-vähem selles laadis, et "see tüüp väitis oma teksti lõpus SEDA. Sõnasta teksti põhjal kolm argumenti, millega ta seda mõtet põhjendab". Ma ei tea - muudab see äkki ülesande ühesemalt mõistetavaks?

    Ja need argumendi definitsioonid, mis sa linkisid, need tegelikult räägivad ju ühest ja samast asjast. Tegemist on selle asjaga, mis veenab teist inimest, et sinul on õigus. Kõik muu gümnasistidesse enam ei puutu.

    ReplyDelete
  3. Noh. Ma loen koolilaste ülesannet. Ja saan oma ehmatuseks aru, et ma tegelikult ei tea, mida tähendab üks sõna, mida kõik kogu aeg kasutavad. Tuleb ju välja uurida, mis see selline on?

    Töödest ja eliitkoolidest. Mu lapse klassi (21. kool) kiideti just mingi tasemetöö eest "tublideks". Ja ma ei oska hästi olla. Kas lapsed on statistiliselt tublid? Või on kool lihtsalt statistilised keskmikud välja praakinud? Kas sellepärast on ülejäänusid õige tublideks nimetada? Mis on üldse tublidus? Kas see, et toetavas perekonnas ja toetavas klassis kasvav, tõenäoliselt ka heade geenidega laps saab töö eest ootuspäraselt hea tulemuse - on tublidus?

    Ma nüüd läheb ja googledab, mida tähendab "tubli".

    ReplyDelete
  4. Muidugi on need lapsed tublid! See, et neil on keskkonnast tulenevalt suurem tõenäosus tubli olla, ei muuda neid ju mitte-tubliks. Kuigi jah, ma olin ise koolis tubli ja sain selle eest kiita, kuigi ma ei saanud kunagi aru, miks kiideti, sest ma ju ei pingutanud enda arvates piisavalt palju, et mu tublidust kuidagi esile tõsta.

    Samamoodi on hästi tublid veel ühe kooli õpilased ja nende eesti keele õpetaja, kes oli kõigile oma õpilastele (kelle töid mina hindasin) selgeks õpetanud ühe vormistusliku asja. See oli kusjuures täiega üleliigne asi, mida kõik 20 õpilast tegid :D, aga nii tore oli ette kujutada, kuidas nad koos seda õppisid ja siis eksamil nagu üks mees rakendasid.

    Õpetaja tublidus on veel omaette küsimus. Et kas tubli on õpetaja, kes viib kõik oma (põhikooli keskmise hindega 4,9 lõpetanud ja gümnaasiumis eliitkoolis õppivad) õpilased 85+ eksamitulemuseni, või see õpetaja, kes tegeleb nendega, kes põhikooli lõpetasid kahe kahega ja kes võeti gümnaasiumisse, sest õpilasi on vaja, ja saavutab selle, et õpilased teevad eksami 50+ tulemusele.

    Kui teada saad, mida tähendab "tubli", anna teada!

    ReplyDelete
  5. Ja Kaur, sina oled küll tubli. Mis sellest, et sinu enda jaoks on loomulik mõelda ja uurida, mida tähenda sõna/väljend/teooria, mida sa kohe ei oska enda jaoks täpselt paika panna. Ma ei näe kahjuks oma igapäevaelus väga palju sellist suhtumist.

    ReplyDelete
  6. Päeva eksami-uudis:
    http://news.softpedia.com/news/iraq-shuts-down-internet-in-entire-country-to-prevent-exam-cheating-504181.shtml

    "Tubli", sain teada, tähendab "vastab hästi ootustele". Tallinna kesklinna koolilastelt oodatakse üle keskmise tulemusi - tulemused saadigi - lapsed on tublid. Kõik klapib. Ja aitäh.

    Õpetajad, niipalju kui mina neid näinud olen, on kõik tublid. See tublidus ei tähenda, et nad mulle alati rõõmu teeks, sest liigne agarus on teadagi mis ja mõnikord on see liigne agarus kollektiivne ja sünkroniseeritud ja siis laps ei jaksa või lihtsalt ei jõua ja lapsevanem vihastab. Aga pedagoogi, kes poleks tubli, ma oma laste kooliajast ei tea.

    Ja õpetajate hindamine laste absoluutsete tulemuste alusel tundub mulle täiesti ebaõiglane.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ... ja ka koolide hindamine laste abs. tulemuste alusel.

      Delete
  7. ma siin mõtlen, et kas Kaur saab rohkem kiita selle eest, et ta kinos Ruudile meeldis? või selle eest, et ta ongi tubli?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Päris hea küsimus :D

      Ma ei oska neid kaht asja eraldada, sest fakt, et inimene meeldib Ruudile, muudab inimese automaatselt tubliks :D

      Delete
    2. Ei no vahi kui tore. Mul polnd aimugi, et ma kunagi kinos kellelegi meeldnud oleks. (Ma sellepeale tahaks kohe uuesti kinno minna - Sõpruses on mingi asjalik film...)

      Delete
  8. Mind huvitab hoopis muu.
    Kes neid sõnu üle loeb? et täpselt 250 on

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seesama tüüp loeb, kes hindab õigekirja, stiili, ülesehitust ja sisu.

      Tegelikult on suht kohe aru saada, et kirjand ei pruugi olla piisavalt pikk. Ja mina olen lugenud orienteeruvat sõnade arvu (keskmise sõnade arvu järgi reas arvutamisega), riigieksami hindajad arvatavasti loevadki kahtluse korral kõik üle. Ma arvan.

      Kuskilt peab piir jooksma, sest mida vähem kirjutad, seda vähem on võimalusi teha ka õigekirjavigu.

      Üle 200 sõnaga kirjandid on kergelt hallis alas. Meie koolis mingil aastal üks tegelane sai oma 232 (pärast eksamit tema oma õpetaja luges üle) sõnaga nulli. Samas on suht sama suurusjärguga korra apelleeritud ja punktid kätte saadud. Mitte et nii lühikese tekstiga kuigi süvale jõuaks minna, aga midagi ikka.

      Delete