Lühemalt öeldes - ma olen väga rahul, et Eestis on algklassides suuremalt jaolt mindud üle kujundavale hindamisele, mille käigus antakse lapsele teada, mis läheb tal hästi ja mis vajab veel harjutamist. Üldiselt on Ruudil olnud tõesti kenad kommentaarid Stuudiumis, nt viimati oli iseseisva töö kommentaar selline: "Sooritasid iseseisvalt töö nr 3. Oskad eristada sirgjoont ja kõverjoont, joonestada sirglõiku. Saad aru tööjuhenditest. Oskad liita vigadeta 10 piires. Pööra tähelepanu arvude kirjutamisele, teed arve 2 ja 6 tagurpidi."
Sellisest kommentaarist saan mina emana palju informatsiooni (Ruudi mõistab loetut, arvutab ilusasti, teab, kuidas kasutada joonlauda, ja saan talle sõnad peale lugeda, et ta oleks kirjutamise ajal tähelepanelikum, et numbrid õigesti välja tuleksid. Kusjuures, ma ei saa aru, kuidas on võimalik, et keegi kirjutab number KAHTE tagurpidi :D). Tavalise hinde puhul oleks töö olnud arvatavasti neli, aga sellest neljast ei oleks ma üldse saanud kätte positiivsust, et mu laps sisuliselt valdab teemat, aga keskendumisega on probleeme (sest ma tean ka seda, et tegelikult ta oskab numbreid kirjutada, lihtsalt töö ajal läks sassi).
Nii et jätkuvalt olen ma kujundava hindamisega rahul. Mis mind aga kirjutama ajendas (sest hea asja jagamine ei ole ju piisav põhjus postituseks :D) on see, millele ma kunagi juba viitasin ka. Nimelt kiitused Stuudiumis, mille tagapõhja Ruudi ei tea. Alguses ma mõtlesin, et ta ongi selline tuutu. Tähendab, seda arvan ma tegelikult siiani. Tal on probleeme keskendumisega, ei pane tähele (nt reedel oli ta koolis ilma vahetusjalanõudeta, sest ta ei pannud tähele, et sandaalid olid kotis), vahel ei kuule. Ma arvan, et selline keskmine esimese klassi poiss. Ja et võibolla ta siis ei pane tähele, kui ta teeb tunnis miskit, mis õpetaja arvates väärib kiitust, sest enda meelest ei pinguta ta üldse (see on see arusaaam - kiitust väärib see, mille nimel ma olen pingutanud).
Nüüd aga on olnud paar hinnangut Stuudiumis, mis on ka minus küsitavusi tekitanud. Näiteks kehalises oli neil joonejooks. Ruudi rääkis sellest ka ja talle väga meeldisid joonejooksu tunnid (põnevad olevat), aga jutu sees mainis ka seda, et tal ei tule see tegelikult hästi välja, sest ta ei jää õigel ajal pidama ja siis jookseb joonest mööda ja kaotab ajaga. Et ta teeb seda aeglasemalt kui teised. Hinnang Stuudiumis oli aga selline, et "oled väga kiire ja täpne!" Ruudi vaatas mind selle hinnangu peale segaduses oleva näoga. Tõesti, oma paarilisega olevat ta viiki jooksnud, aga teised jooksid ikkagi kiiremini. Muidugi ma ei tea, kas teised jooksid siis kiiremini, võibolla Ruudi ületas end tol hinnangute päeval tõeliselt ja nende paar jooksis tõepoolest vabariigi tasemel, aga natuke jäi selline mulje, et tegelikult said kõik täpselt samasuguse hinnangu. Kindlasti oleks Ruudi jaoks olnud suurem kiitus näiteks see "Kiitus! Võrreldes harjutustunniga olid palju täpsem ja kiirem!" Seda oleks ta uskunud ja see oleks talle andnud motivatsiooni :)
Teine lugu oli emakeelega. Esimest korda oli neil vaja luuletus pähe õppida. Või noh, üks salm luuletusest, lapsed olid klassis gruppideks jaotatud, nii et grupi peale tuli luuletus kokku. Kodus harjutas kenasti ja läks kooli. Õhtul rääkisime koolipäevast ja muidugi ka luuletusest. Loomulikult ei saanud kõik lapsed klassi ees luuletust lugeda, neid on ikkagi 26. Nõnda juhtuski, et Ruudi grupist, kes tegi proovi klassist väljas, sai "ettelugemisele" üks tüdruk, ülejäänud õpetaja kuuldes (Ruudi sõnul) lugeda ei saanud. Aga Stuudiumis oli ikkagi kiitus ilmeka esituse eest. Ma ei saa muidugi väita, et Ruudi ei pannud tähele, et õpetaja teda kuulas, aga tema jaoks ei tähendanud see hinnang mitte midagi.
Et siis kokkuvõttes olen ma jätkuvalt kujundava hindamise pooldajate leeris, vahel lihtsalt mõtisklen.
Ma tegelikult ei peaks arvamust avaldama, kuna mul isiklik kokkupuude puudub. Aga ma kardaks kõige rohkem sellega kaasnevat subjektiivsust.
ReplyDeleteÜritasin mõtets nt hinnata kõiki oma koleege ja sain aru, et ma ei suudaks seda. Paljude puhul paneksin kirja mõttetu bla-bla, kuna ma tegelikult ei tunne neid.
Oma kooliajast on mitu õpetajat, kelle puhul oleks kujundav hindamine olnud väga teretulnud, sest ma austasin nende arvamust. Ja veel rohkem neid, kelle puhul ma usun, et nad mõistsid mind valesti.
Ma olen arenguvestluste käigus saanud palju suulist tagaisidet, mis on pannud mind sõna otseses müttes õhku ahmima- kuidas on võiamlik nii erinevalt asjadest aru saada,
Aga kui õpetaja suudab jääda objektiivseks ja hinnata mitte isikut vaid tegevust, siis on tegemist suurepärase asjaga.
Kujundava hindamise juures on oluline jääda tegevuse kirjelduse juurde. Igasugune suuline (või ka kirjalik tekst) ei pruugi üldsegi n-ö kujundav hindamine olla, vaid just mõttetu bla-bla. Ka igasugused tublid! ja püüa veelid! ei ütle tegelikult suurt midagi. Või noh, ütlevad sama palju kui 5- ja 3. Et mis siis oli ikkagi tubli või mida peab rohkem püüdma, seda nagu ikka ei tea.
Delete