tag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post1631557316168588007..comments2024-03-04T09:52:28.246+02:00Comments on Üks, kes kõik on...: (music) WalkEliisabethttp://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comBlogger33125tag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-27497406781690690722015-09-29T16:37:09.869+03:002015-09-29T16:37:09.869+03:00Ma ka guugeldasin :D Urodi-pildid olid päris ilmek...Ma ka guugeldasin :D Urodi-pildid olid päris ilmekad :DEliisabethttps://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-64599948155993173762015-09-29T10:24:38.747+03:002015-09-29T10:24:38.747+03:00Tundub, et uue keelega alustades peab ka lapsevane...Tundub, et uue keelega alustades peab ka lapsevanem kodus tööd tegema. Kui just vastava keele peale paduandekas laps ei ole. Mina näiteks lasin preilil eile keeleõppe ilmestamiseks pildi-googeldada sõnu "urok" ja "urod" :)Kaurhttps://www.blogger.com/profile/12804631573255124249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-36842886751972231902015-09-29T08:26:05.466+03:002015-09-29T08:26:05.466+03:00Ma ei mäleta, et meie õpikud oleksid väga palju ka...Ma ei mäleta, et meie õpikud oleksid väga palju kaugemale jõudnud tutvumisdialoogidest ja Peterburi vaatamisväärsustest (pamjaatnik Petruu :D), okei Tatjana kiri oli ka gümnaasiumis, aga prl Lumivalgeke õppis mingi uue ilusa õpiku järgi, kus olid sellised ilukirjanduslikud tekstid, mida tema vanemad, kes on vene keeles üsna kibedad käed, tõlkisid nii et higimull otsa ees. <br /><br />Inglise keeles tulid millalgi põhikooli keskel toredad õpikud - huvitavate tekstidega.Eliisabethttps://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-9244960695588976072015-09-29T00:04:31.075+03:002015-09-29T00:04:31.075+03:00vene keele kohta lugesin perekooli foorumist (yup....vene keele kohta lugesin perekooli foorumist (yup.) sellist väidet: selle õpetamise metoodika ja õpikud pärinevad meil ajast/riigist, kus eeldati, et tänavalt on vene keel kõigil nagunii suus, paneme näpuotsaga tolstoid ja lermontovi juurde ja ongi gramotnõi tšelovek valmis. mitte et minu mäletamist mööda näiteks kaheksakümnendate tartus seda tänavavenekeelt tegelikult kuskilt tulnud oleks, aga kõlas vähemalt tabavalt.kittyhttps://www.blogger.com/profile/03902176448436066252noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-6733992317144996172015-09-25T18:27:54.543+03:002015-09-25T18:27:54.543+03:00aa, õigus jah, tuli meelde. Ka meil oli vene keele...aa, õigus jah, tuli meelde. Ka meil oli vene keeles pooleks, prantsuse keeles kolmeks. Aga isegi pool klassi tähendas meil 20 last ja paljudes teistes koolides kindlasti ka. Selleks, et igaüks suu lahti saaks teha, oleks vaja väiksemaid gruppe.notsuhttps://www.blogger.com/profile/17695600258288551765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-6197504353037057022015-09-25T10:08:38.859+03:002015-09-25T10:08:38.859+03:00Õnneks ei õpita keeli 40 lapsega rühmas. Vene keel...Õnneks ei õpita keeli 40 lapsega rühmas. Vene keeles on klass pooleks, inglises vist kolmeks.Kaurhttps://www.blogger.com/profile/12804631573255124249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-1710372379899830592015-09-24T23:40:23.077+03:002015-09-24T23:40:23.077+03:00Lisaks hinnatavusele kujutan ma ette, et tavakooli...Lisaks hinnatavusele kujutan ma ette, et tavakoolis tekitaks kordamismeetodi puhul raskusi ka laste hulk. Kui neid on 30-40, siis kõik ei jõua ükshaaval korrata. Või saab igaüks tunni jooksul max 2 korda noka lahti teha (ja terve tund läheb selle peale, et kõik jõuaks 2 lauset vms üksust korrata). Okei, kui just kooris...<br /><br />Mängude peale on mu reflektoorne reaktsioon ehmunult kägarassetõmbumine, sest kool+mäng tuletab meelde rahvastepalli õudused. Aga teoreetiliselt on muidugi mõeldav, et on vähem hirmsaid mänge.<br /><br />(Isegi väljaspool kehalise tunni ilgusi oli mul koolis mängude õppimisega umbes sama seis nagu käsitöövõtetega: esimesel näitamisel ei saanud aru, kui ma ka pärast kolmandat küsimist aru ei saanud, muutus õpetaja/ettenäitaja kannatamatuks ja ma ei julgenud enam küsida; ülejäänud aja teesklesin heegeldamist/mänguliigutusi-häälitsusi ja lootsin, et vahele ei jää. st imiteerisin pindmist struktuuri, tegin liigutusi, millest lootsin, et nad on enam-vähem õige liigutuse moodi.)notsuhttps://www.blogger.com/profile/17695600258288551765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-56725838925562485602015-09-24T23:07:00.968+03:002015-09-24T23:07:00.968+03:00Hinnete osa on muidugi üldse omaette teema. Mu tüü...Hinnete osa on muidugi üldse omaette teema. Mu tüüp küsis mu käest eile, miks tema hindeid ei saa. Jumal teab, kust ta neid ihaldada oskab. Neile ei panda esimesel aastal hindeid. <br /><br />Samas anti meil tööl vihjamisi teada, et hindelist tagasisidet on kohati liiga palju. Et võiks proovida vähemaga hakkama saada. Eliisabethttps://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-19897867509148958902015-09-24T23:03:18.459+03:002015-09-24T23:03:18.459+03:00Huvi äratamiseks oli väga armas see, kui prl Lumiv...Huvi äratamiseks oli väga armas see, kui prl Lumivalgekese vene keele õpetaja kirjutas esimesel tunnil oma nime tahvlile kirillitsas. Tulemuseks oli see, et õpetaja hüüdnimeks sai Pu(u)ma. <br /><br />A mul on tunne, et me inglise keelt vist õppisimegi alustuseks kuulmise järgi. Nice to meet you ja mingeid selliseid väljendeid. <br /><br />Ja sellega olen ma nõus, et päheõoppimisega saab ka õppida, Tatjana kirjast (ja k vam pišuu) alusel tean väga hästi eessõna K tähendust ja mis käänet see nõuab. Aga kahjuks ei saa ma ülejäänud tekstist üldse aru, nii et kordan pigem nagu loitsu (tševo že boolje jne).Eliisabethttps://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-54951639139921567452015-09-24T10:29:50.460+03:002015-09-24T10:29:50.460+03:00Rentsi blogis me vist juba kaklesime sellest, kuid...Rentsi blogis me vist juba kaklesime sellest, kuidas filoloogi ja pärisinimese keeleõpped on erinevad. Järelikult ei saa filoloogi jaoks "õige" õppekava olla "õige" tavalise lapse jaoks. <br /><br />Sattusin ka selle artikli peale:<br /><a href="http://www.parnupostimees.ee/425391/vabakoolis-vaatles-tunde-ode-mary" rel="nofollow">http://www.parnupostimees.ee/425391/vabakoolis-vaatles-tunde-ode-mary</a><br />"Esmalt korratakse õpetaja järel sõnu, lauseid ja väljendeid. Enne kui lapsed õpivad kirjutama, õpivad nad kordamise järel pähe kümneid laule, liikumismänge, tantse ja luuletusi."<br /><br />VHK lapsed saavad inglise keele paari aastaga väga selgeks.<br />Kui võtaks ka vene keeles kirjutamisele pühendava aja ära ja saaks kiirkorras midagigiiiii rääkima - ehk oleks parem?<br /><br />Siin jookseb aga sisse teine pool - hinnatavus. <br />Kirjutamine on kergemini hinnatav kui rääkimine.<br />Ja kui nõue on, et alates esimesest (okei, teisest) koolinädalast PEAB lapsi hindama, siis mis sa teed???Kaurhttps://www.blogger.com/profile/12804631573255124249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-31666050333160325052015-09-23T23:54:34.150+03:002015-09-23T23:54:34.150+03:00Mõtlesin muidu, et vene keelel on kindlasti tähtis...Mõtlesin muidu, et vene keelel on kindlasti tähtis alguses tähtedega tegeleda, sest muidu ei saa oma käe peal lugema. Aga seda saaks kindlasti kuidagi mänguliselt teha, lastes kasvõi uutmoodi tähtedega eesti sõnu kirjutada, et nagu salakiri noh.<br /><br />Mulle tunduks ka äge idee näidata, kuidas ühtedest ja samadest kreeka tähtedest on tulnud kirillitsa ja ladina tähestik - vähemalt mul oli lapsena üks lemmiklektüür "Vanaaja kultuurist ja olustikust", kus sellised asjad olid sees (ja mitte lihtsalt kreeka tähestikust, vaid ikka foiniikia märkidest saadik). A vbla see kõigi laste peal ei töötaks.notsuhttps://www.blogger.com/profile/17695600258288551765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-87740819164840155652015-09-23T23:51:31.345+03:002015-09-23T23:51:31.345+03:00Isegi see päheõppimise variant pole paha. Nii teki...Isegi see päheõppimise variant pole paha. Nii tekib pähe tekstikorpus, kus vajadusel lauseid ammutada; ja pika peale võib sealt ikkagi tulla ka mingi ettekujutus, kuidas ise adekvaatseid lauseid teha.<br /><br />Kui ma millalgi häälega Poolast tagasi tulin - pärast barokkatantsu kursust, ja millalgi varem olin osalenud ühes etenduses, kus mul oli paar poolakeelset rida olnud - siis oli kohe hirmus tore proovida paari värsket poola sõna autojuhtidega vesteldes pruukida, nt seletades, et hispaania barokktants on "uhke, kuid ilma arrogantsuseta" ("arrogantne" on enam-vähem samamoodi nagu meil ja see sõna oli kõrvu jäänud, kui ma kuulasin, kuidas õppejõud sellest tantsustiilist räägib, ja "uhke" oli minu tekstis sees olnud). Kohe kasu.notsuhttps://www.blogger.com/profile/17695600258288551765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-78354058306346843172015-09-23T18:28:45.601+03:002015-09-23T18:28:45.601+03:00A ja mina vist ei saanudki jutustamise juures pähe...A ja mina vist ei saanudki jutustamise juures päheõppimisest kaugemale, ka inglise keeles mitte. Gümnaasiumis seda enam inkas tegema ei pidanud, siis äkki juba tulnud. Vene keele õppisin kuni 12. klassini puhtalt pähe. Eliisabethttps://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-23762080956742126302015-09-23T18:26:42.648+03:002015-09-23T18:26:42.648+03:00Vene tähtedega tuleb mul meelde, et kolmel võõrkee...Vene tähtedega tuleb mul meelde, et kolmel võõrkeelel (vene, heebrea ja kreeka) olen mina ise alustanud tähestiku (s.t tähtede õige järjekorra) õppimisega. Eks neil kõigil ole muidugi imelikud tähed kah :D<br /><br />Vene keel on muidugi täielik müstika. Ma hea meelega oskaks seda, aga no ... ei oska, nuta või naera. Mida või kuidas selle õppes muutma peab, seda ma ka ei oska öelda, sest huvi kui selline on mul vähemalt gümnaasiumist saadik olemas olnud. Eliisabethttps://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-28648453933039106422015-09-23T08:40:15.341+03:002015-09-23T08:40:15.341+03:00Veel Tallinna haridus-uudiseid:
Koolis on nunnunä...Veel Tallinna haridus-uudiseid:<br /><br />Koolis on nunnunäitus.<br />Lapsevanematel keelati selle külastamine ära.Kaurhttps://www.blogger.com/profile/12804631573255124249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-44861071608039102742015-09-23T08:39:18.403+03:002015-09-23T08:39:18.403+03:00Õigekirja drillivad. Esimene hinne tuleb vene täht...Õigekirja drillivad. Esimene hinne tuleb vene tähtede korrektselt kirjutamise eest. <br /><br />Kas on mõni veel efektiivsem viis laps uue keele juurest eemale peletada? Ei usu.<br />Kas mu lapsel läheb üldse elu sees vaja vene keeles paberile kirjutamist väljaspool kooli? Ka ei usu. <br /><br />Ükskõik mis õppeaine - keel, maateadus, füüsika - peaks algama HUVI tekitamisest. Esimese veerandi võiks lõdvalt sellele ära "raisata", edasine õpe oleks selle võrra efektiivsem. Praegu ütlevad keska lõpetajad ühest suust, et vene keelt nad EI OSKA mitte sõnagi. Aga õppekavade koostajad ja metoodikud ignoreerivad seda fakti sajaga ja elavad mingis väljamõeldud mullis. Kaurhttps://www.blogger.com/profile/12804631573255124249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-82418753505926981522015-09-23T01:10:53.198+03:002015-09-23T01:10:53.198+03:00Kui rääkida klassilärmist, siis ~40 last jaksabki ...Kui rääkida klassilärmist, siis ~40 last jaksabki rohkem lärmata kui 32, kusjuures lärmi suurenemine laste arvu kasvades ei ole minu arust lineaarne.<br /><br />Vahetunnilärm sõltub pigem kooli suurusest. Kui nt eri kooliastmed on eri majades, siis on juba selle tõttu lärmi vähem.notsuhttps://www.blogger.com/profile/17695600258288551765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-26463587186582852372015-09-23T01:05:31.225+03:002015-09-23T01:05:31.225+03:00a õige varakult hakkasime ka jutustama. raamatust ...a õige varakult hakkasime ka jutustama. raamatust anti mingi lihtne tekst lugeda ja siis tuli seda jutustada, mis esialgu nägi küll samuti suhtkoht päheõppimise moodi välja, aga keeleoskuse arenedes läks millalgi päris jutustamiseks üle. notsuhttps://www.blogger.com/profile/17695600258288551765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-82195050112144707052015-09-23T01:04:22.015+03:002015-09-23T01:04:22.015+03:00võis olla jah sõnade töö, aga võis olla ka mingi l...võis olla jah sõnade töö, aga võis olla ka mingi lihtne laul või luuletus pähe õppida. mingi lasteluuletus.<br /><br />Ma mäletan, et me õppisime hiigla palju lastelaule, neid retse prantsuse lastelaule.notsuhttps://www.blogger.com/profile/17695600258288551765noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-80454083929387047732015-09-22T22:48:48.788+03:002015-09-22T22:48:48.788+03:00Keeleõppest - esimene hinne on sõnade töö? Ma sell...Keeleõppest - esimene hinne on sõnade töö? Ma selles veel algklasside osas ei oska kaasa rääkida, aga mind hämmastab, kui kiiresti on võimalik kehalise tunnis spordirõõm ära kaotada. Eliisabethttps://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-72049496124139003302015-09-22T22:39:42.443+03:002015-09-22T22:39:42.443+03:00Ma ei mäleta oma algklassideajast ei lärmi, moluta...Ma ei mäleta oma algklassideajast ei lärmi, molutamist ega kiusamist. Iseenesest ei mäleta ma ka ühtegi suurepärast õppimiskogemust, ahaa-elamust või midagi muud teravalt positiivset. <br /><br />Polekski nagu käinud. Eliisabethttps://www.blogger.com/profile/03923323720128242988noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-922530711835220262015-09-22T19:45:08.120+03:002015-09-22T19:45:08.120+03:00... ja pidev lärm väsitab ka.... ja pidev lärm väsitab ka.Küllihttps://www.blogger.com/profile/12582269275588157788noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-2345824145521582732015-09-22T19:44:17.064+03:002015-09-22T19:44:17.064+03:00PS tagasivaatel tehtud järeldustest: mul on ju kon...PS tagasivaatel tehtud järeldustest: mul on ju konkreetselt meeles, kuidas viimases tunnis tegelesid mu mõtted peamiselt strateegia valmistamisega, kuidas koolimajast ohutult välja saada. Ega selle kõrvalt koolitööle keskenduda eriti ei saa. Iseasi muidugi, kas konkreetses tunnis üldse oli, millele keskenduda, või oli see mõni neist molutamistundidest. Kuna ma mõtlesin muudele asjadele, ei oska öelda.<br /><br />A muidu tundub lihtsalt loogiline, et kui vahetundides ei saa mitte puhata, vaid peab vastupidi, eriti valvel olema; ja osas koolitundides, kus õpetajal ei ole klassi üle kontrolli, peab samuti teiste suhtes valvel olema, selle asemel et õppida, siis see väsitab lihtsalt ära, nii et isegi kui tundides on mõttekad ülesanded, siis nende ülesannete tegemine kannatab selle väsimuse all; rahulikumas ja turvalisemas keskkonnas saaks paremini õppida.Küllihttps://www.blogger.com/profile/12582269275588157788noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-42254090875088873402015-09-22T19:18:19.848+03:002015-09-22T19:18:19.848+03:00Ma ise ei tajunud seda efekti samuti vahetult, ole...Ma ise ei tajunud seda efekti samuti vahetult, olen hiljem tagasi vaadanud ja märganud, et ajal, mil mul oli koolis sellist valvsust kõige rohkem vaja, oli ka õppimisega kõige halvemini ja hinded kuskil sügavikus.<br /><br />Ebaefektiivsuse koha pealt olen nõus. Mäletan ka oma kooliajast tüütut molutamist. Aga see ei tulnud ainult valesti esitatud ülesannetest, vaid sellest, et kõik olid ühe lauaga löödud, ükskõik, kas kooli tulnud laps nägi veel veerimisega vaeva või luges ammu raamatuid. Ma mäletan, kuidas ma ei saanud lugemispäeviku mõttest aru - kes võiks tahta kontrollida selliste raamatute lugemist või selle kohta tõendeid tahta, kas on võimalik, et keegi siis ei ole neid juba lugenud? ja täitsin seega üle jala, nagu mõttetuid formaalsusi ikka tehakse ja sain ridamisi kolmesid.<br /><br />Aga võõrkeeleõppega sattus mul päris hästi. Kohe esimeses klassis võlus prantsuse keele õpetaja meid ära sellega, et näitas kuidas saab eesti sõnadest prantsuse sõnu teha (tass on la tasse, pall on la balle, aga vat laud ei olegi la laud, vaid la table). Lapsed olid hoobilt võlutud. Hiljem tulid uued õpetajad ja siis kahjuks kõigil hästi ei läinud, osa sattus ühe paraja närvihaige juurde, kellest VVN on millaski kirjutanud (et iial ei tea, mille eest sõimata saab, mõnikord selle eest, et jutustad liiga täpselt etteantud teksti lausetega, mõnikord selle eest, et liiga vähe täpselt), aga mul vedas paremini, oli lihtsalt range ja lihtsalt sõimas, aga üldiselt oli ennustatav, mida ta tahab saada. Jutustamine ise on minu arust päris hea keeleõppemeetod, olenemata sellest, mis tüüpi õppijaga on tegemist. See nõuab nii mitme eri oskuse korraga kasutamist.Küllihttps://www.blogger.com/profile/12582269275588157788noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5442261682879406270.post-60924872899406655312015-09-22T11:17:49.508+03:002015-09-22T11:17:49.508+03:00Ma julgen vaielda selle "õpitakse kaua, kuna ...Ma julgen vaielda selle "õpitakse kaua, kuna aur läheb valvsusele" peale. Kolmel põhjusel:<br />- Ma ei ole ei enda ega laste pealt näinud seda aur-valvsusele kulu. Ma olin prillidega vaene ebasportlik nohik ja mu lapsed on prillidega nohikud, ja kui mina/meie seda efekti ei taju, ei saa see (v selles keskkonnas) kuigi suur olla.<br />- Küll aga näen ma õppetegevuses meeletut ebaefektiivsust. Igal pool, kuhu vaatan. Mata ülesande lahendamisel kulub lapsel koos vanematega 90% ajast vaidlemisele "mida siin päriselt taheti" ja 10% matemaatikale. Emakeele õpe koosneb suures osas värvimisest. Loodusõpetus õpetab definitsioone, kehaline ei õpeta üldse midagi (ainult mõõdab), jne. Ilmselt olen ma hetkel tige ja ebaõiglane, seepärast ei taha ka ise blogisse kirjutada.<br />- Lisaks püüab kool õppimise lapse jaoks võimalikult tüütuks ja elukaugeks teha. Notsu ja Eliisabet, filoloogid - millest peaks algama võõrkeele õpe? Millest päriselt algab? Mille eest saab laps esimese võõrkeele-hinde? Kaurhttps://www.blogger.com/profile/12804631573255124249noreply@blogger.com